Thuis aan de slag met yoga

Wat is de ideale plek om je yoga practice te beoefenen? Op die vraag is geen sluitend antwoord. Waar jij je het prettigst voelt, hangt af van persoonlijke factoren. Vind je het prettig als er een yoga docent aanwezig is of vind je het juist fijner om op jouw tempo, zonder de aanwezigheid van anderen aan je yoga practice te kunnen werken? Vind je geur belangrijk? En hoe zit het met omgevingsgeluiden? Al deze factoren bepalen waar jij je het fijnst voelt om aan de slag te gaan met je favoriete yoga oefeningen.

Ben je van plan om thuis aan de slag te gaan met yoga? Hieronder volgen een aantal tips om je yoga moment zo aangenaam mogelijk te maken én om deze voor meerdere doeleinden in te zetten.

Je favoriete practice
Omdat je thuis geen begeleiding hebt op de manier die je tijdens een yogales in een studio of groepsles wel hebt, is het handig om vooraf te bepalen wat je precies wilt gaan doen. Je kunt het op verschillende manieren aanpakken:

Mogelijkheid 1: kies een aantal yoga oefeningen uit die jij leuk vindt om te doen of waarvan jij denkt dat ze nuttig voor je zijn. Kies er niet teveel, maar begin bijvoorbeeld eens met vijf oefeningen. Wil je aan je houding werken? Kies dan zeker een aantal hartopeners of backbends. Voer de gekozen vijf oefeningen altijd uit en voeg af en toe eens een nieuwe oefening toe om je practice uit te breiden. Zo word je steeds beter in jouw oefeningen en kun je toewerken naar meer uitdaging door moeilijkere varianten van de oefeningen te zoeken of door andere toe te voegen.

Mogelijkheid 2: ga op zoek naar een fijne app of een leuk YouTube kanaal of yoga platform en kies je favoriete yogastijl, les of docent uit en bepaal per keer welke les je gaat volgen. Zo geniet je alsnog van begeleiding waardoor je de oefeningen zelf niet hoeft te bedenken en je kunt kijken naar de docent hoe je een houding het beste kunt uitvoeren!


De ideale omgeving
Voordat je je yoga mat ergens uitrolt, is het belangrijk om na te gaan waar jij je het fijnst voelt. Iedere plek is anders en kan ervoor zorgen dat je practice extra fijn of juist niet fijn is om uit te voeren. Bij welke plek in huis heb jij een rustgevend gevoel? Dit kan een kleine kamer zijn die je kunt afsluiten van licht en geluid of juist het hoekje in de woonkamer tussen de planten en bij het raam om te genieten van je uitzicht.

Ook geur, geluid en licht spelen een rol. Je kunt deze alle drie tot op zekere hoogte zelf beïnvloeden door bijvoorbeeld de geur van lekkere wierook of etherische olie te verspreiden of een deur, raam of gordijn te sluiten. Je kunt je favoriete plekje verder aanvullen met bijvoorbeeld edelstenen, beeldjes en andere selfcare spullen zodat het helemaal jouw plekje wordt.

Jouw favoriete moment
Je weet hoe je practice eruit ziet en dus wat je wilt doen, je weet ook waar je je het fijnst voelt. Maar wanneer stap je op je mat?  Ook de timing bepaalt of jij je practice met plezier uitvoert en niet kunt wachten op de volgende dag om weer op je mat te belanden. Om te bepalen wanneer je je yoga sessie het beste kunt uitvoeren, kun je een paar dingen nagaan:

Heb je een specifiek doel dat te maken heeft met de tijd van de dag?
Heb je moeite met in slaap komen en wil je yoga gebruiken om hier vanaf te komen? Dan zal je yoga practice in de avond plaatsvinden. Wil je met meer energie de dag beginnen of een positieve intentie voor de dag zetten en met meer energie op je werk aankomen? Dan is de ochtend een fijn moment. Of kies je voor een moment op je mat om stoom af te blazen na een drukke dag met veel prikkels? Dan kan juist het moment voor het avondeten ideaal zijn, ook omdat je nog niet vol zit van het eten wat niet aan te raden is voor een yoga practice.

Wanneer heb je de meeste tijd?
In veel gevallen kun je tijd maken, maar niet iedereen heeft altijd alle tijd beschikbaar. Kinderen wachten bijvoorbeeld niet totdat jij klaar bent met je yoga sessie. Ga daarom bij jezelf na wanneer je voldoende tijd hebt om zonder haast maar in alle rust een moment voor jezelf te kiezen. Vaak gaat het er niet alleen om wanneer jij tijd hebt, maar ook of je partner, kinderen of andere personen wel of niet aanwezig zijn. Soms kan juist je vrije dag het ideale moment zijn om jezelf extra te verwennen met een heerlijk ontspannend yoga moment.


Ben je een ochtendmens of een avondmens?
Het is inmiddels bewezen dat je écht een ochtend- of avondmens kunt zijn. Presteer jij beter in de ochtend of juist in de avond? Kies een moment voor je yoga practice uit waarop jij je het prettigst voelt. Als je ’s ochtends niet vooruit te branden bent en al moeite hebt om van je bed naar je fiets of auto te komen dan is een actieve yoga sessie wellicht teveel gevraagd.


Genieten, in het hier en nu
Als je weet wat voor yoga practice je wilt doen en waar en wanneer je deze wilt uitvoeren dan ben je helemaal klaar om te genieten van je yoga moment. Probeer iedere keer te beseffen waar je bent, wat je aan het doen bent en dat dit het moment is om even aan helemaal niets te denken. Gebruik je zintuigen om in het hier en nu te zijn: wat zie je om je heen? Wat ruik je en wat proef je? Hoe voelt het oogkussentje op je ogen tijdens de afsluitende savasana? Na een heerlijke sessie op je yoga mat ben je weer helemaal klaar voor nieuwe uitdagingen.

Yoga ter ondersteuning bij thuiswerken
Als je practice eenmaal een vaste routine is geworden, zal je merken hoe makkelijk je even op je mat stapt. Het hoeft niet altijd een sessie van een uur of een half uur te zijn, een korte sessie van 5 minuten kan ook wonderen verrichten!

Werk je veel thuis in een zittende houding? Dan is yoga dé manier om een bezoekje aan de fysio te voorkomen. Een stijve nek of last van je rug sluipt erin voordat je het door hebt. Door ieder uur of uiterlijk eens per twee uur kort op je mat te stappen en een backbend en nekoefening te doen, doe je je lichaam een groot plezier. Kies vooral de oefeningen uit die in tegengestelde richting bewegen van je zithouding of die bewegingen stimuleren die je niet maakt in je werk- en zithouding.

Wil je starten met het thuis beoefenen van yoga? Probeer dan eens een van onze yogalessen voor thuis. Hiermee start je heel makkelijk thuis met yoga en kan je uitproberen wat fijn werkt voor jou.

EUR4
vinyasa yoga strength

Strengthen and Lengthen

In deze pittige 60 minuten yoga flow focussen we vooral op de achterzijde van het lichaam. De hamstrings worden goed gestretcht. De polsen en schouders worden flink aangepakt in deze les, mocht dit een zwakke plek voor jou zijn, neem dan even de tijd voor een extra opwarming voordat je de les begint. Rol je matje uit en let's go!

See more...

EUR4
vinyasa yoga

Go with the flow

In deze les ligt de focus op het flowen door de asana's heen. Na het openen van de liezen/heupen en achterkant van het lichaam verbind je verschillende houdingen met elkaar op een creatieve manier. Van triangle pose tot crow/frog pose, je komt van alles tegen. Adem in, adem uit en flow lekker mee.

See more...

EUR4
vinyasa yoga core

Core Strength

Een belangrijk onderdeel van yoga is een sterke core. Niet alleen in yoga is dit belangrijk, maar ook in het dagelijks leven. Een sterke core draagt bij aan een goede houding. In deze 60 minuten Vinyasa flow, ligt de focus op de core en schouders. Mocht je niet vaak op je handen steunen, zorg dan voor een korte warming-up voor de posen en schouders.

See more...

EUR4

Build Strength

In deze 60 minuten Vinyasa yoga flow, ligt de focus op de benen en het versterken van het onderlichaam. Luister naar je lichaam gedurende de flow. Wanneer iets ongemakkelijk voelt, voel je dan vrij om de houdingen aan te passen naar eigen invulling.

See more...

EUR4

Free Flow Yoga 1

Bij Free Flow Yoga wordt de kracht van asana’s in een creatieve flow gegoten. Het laat de vaste volgorde los en is daardoor veel vrijer. Oefening voor zowel lichaam als geest. Rol je mat uit, zorg voor ruimte om je heen en wees niet te veel gebonden aan je mat. Je mag hier van af bewegen.

Meer info

EUR4

Breath to it

In deze les flow ligt de focus op ademhaling, de hamstrings en flow je door verschillende houdingen heen. Een van deze houdingen is de eagle pose. Eagle pose is een leuke en uitdagende houding waarmee je je bovenlijf stretcht en je onderlijf sterker maakt. Enkele voordelen van deze pose zijn; het bevordert je bloedsdoorloop, stretcht je heupen, dijen, schouders en rug en helpt je je balans verbeteren.

Meer info

EUR4

Weekly reset

De beste manier om je kracht en flexibiliteit te verbeteren is door dit dagelijks te oefenen. Deze les is geschikt op meerdere keren in de week te herhalen. Door de vele openers in deze les komt opgeslagen spanning los, adem in en laat het gaan.

Meer info

EUR4

Strong and mobile

Deze mobiliteit vinyasa flow zorgt er voor dat je energiek en met een voldaan gevoel van je mat af stapt. Een verhoogde hartslag, lekker zweten en een reset voor je lichaam en geest.

Meer info

EUR4

Feel good flow

In deze vinyasa les flowen we op een rustig tempo door verschillende uitdagende houdingen heen, voel de connectie met elke pose. Een les voor verschillende niveaus. Luister naar je lichaam en geniet.

Meer info

EUR4

Lower body bliss

In deze les ligt de focus op de benen. Een uitdagende flow met afwisseling tussen balans, kracht en verschillende stretches. Ook de zonnegroet, een van de meest bekende yogaserie's komt voorbij. Dit is een typisch voorbeeld van een serie dynamische bewegingen waarbij de ademhaling centraal staat.

Meer info

EUR4

Morning Flow

In deze les gaan we door verschillende dynamische houdingen (asana's), een creatieve ochtend flow waarbij je alle kanten van je mat gaat zien. Een rustige maar krachtige yogales waarbij je je hartslag verhoogd en lekker gaat zweten. Een reset voor je lichaam en geest.

Meer info



Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winkelwagen